Betere bescherming van treinreizigers.

Het Europees Parlement (EP) zet zich in voor het beter beschermen van treinreizigers in de EU. Tijdens de plenaire stemming van 15 november 2018 is de verordening over de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer met een grote meerderheid aangenomen. Deze verordening (oftewel: direct geldende regel) moet de kwaliteit van passagiersvervoer per spoorverbeteren en het reizen met de trein in de EU aantrekkelijker te maken.

Wat houdt het in?
Net als passagiers van vliegtuigen, schepen, bussen en touringcars, hebben treinreizigers een aantal belangrijke rechten. Door deze verordening hebben treinreizigers recht op passende, duidelijke en zo correct mogelijke informatie over hun reis én over hun rechten tijdens de reis.

Daarnaast moeten spoorwegondernemingen en verkopers van vervoersbewijzen informatie zo snel mogelijk (vooraf of uiterlijk bij het begin van de reis) verstrekken, zodat de treinreiziger niet voor onprettige verrassingen komt te staan.

Compensatie
Ook hebben treinreizigers nu recht op compensatie in het geval van vertraging of annulering. Zo moeten reizigers bij een vertraging van 60 tot 90 minuten minimaal 50% van de prijs van het treinkaartje terugkrijgen. Bij een vertraging van 91 tot en met 120 minuten is de minimale vergoeding 75% van de ritprijs. Bij een vertraging van 121 minuten of meer heeft de reiziger recht op teruggave van de volledige ritprijs.

Voor informatie over schadevergoeding, klik hier.

Through ticketing
Een ander belangrijk element in deze verordening is dat treinreizigers die eentreinreis door verschillende landen willen maken (bijvoorbeeld van Amsterdamnaar Rome) uitsluitend nog maar één ticket hoeven te kopen voor de gehele reis.Dit systeem wordt ook wel through ticketing genoemd.

Verder worden treinreizen beter en toegankelijker gemaakt voormensen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit.

Wil je meer weten?
Voor algemene informatie,klik hier.